Agyérgörcs, STROKE, TIA - veled is megtörténhet!

Sajnos ez a téma foglalkoztat engem mostanában a leginkább, ugyanis néhány hónapja átestem (túléltem) egy agyérgörcsön ezért is írtam olyan ritkán ide).  Mivel nagyon - nagyon - nagyon félek, hogy megint előfordul, mindent elkövetek annak érdekében, hogy elkerüljem. És hogy miért tárom a nyilvánosság elé mindezt? Mert szeretnék azoknak segíteni a tapasztalásaimmal, akik velem egy cipőben járnak, és azoknak is, akik esélyesek rá.
Rájöttem, hogy szinte SEMMIT sem tudunk erről a betegségről! Úgy történt meg velem az egész. hogy nem is tudtam, hogy az agyamról van szó, hiszen  a tüneteim inkább egy gyomorrontáshoz voltak hasonlók. Mindenkit szeretnék felvilágosítani, aki csak erre jár , hogy a Stroke általában nem az agyban fáj !!! Semmi nem úgy történik, ahogy azt eddig gondoltam ! Azt hittem, hogy iszonyú fejfájás, és ájulás, és ennyi! Hát NEM! A családtagjaim észre sem vették, hogy agyérgörcsöm van, hiszen nem tudták, mit kellett volna figyelniük!

és csoda, hogy túléltem …

Tehát a legfontosabb 4 dolog:
1.    Felismerni a tüneteket
2.    Túlélni
3.    Mentőt hívni !!!
4.    Elkerülni a következőt



1. Felismerni a tüneteket !!!

Ehhez el kell olvasnunk egy kis tudományt:

Mi is az az agyérgörcs laikus szemmel?

"A szélütés (angol szóval stroke, ejtsd "sztrók") az agy hirtelen kialakuló károsodása, melyet vérkeringési zavar okoz. Ennek oka leggyakrabban agyérgörcs, amikor az agyat tápláló verőér elzáródik. A keringészavar következtében az agysejtek nem jutnak oxigénhez, és perceken belül elhalnak." (Magyar Nemzeti Szívalapítvány) 

Két fajtája van: a TIA és a Stroke. A különbség annyi köztük, hogy a TIA  tünetei 24 órán belül rendeződnek. Én szerencsés vagyok, mert "csak" TIA történt velem (elméletileg. Bár ki tudja?).

Ami viszont nagyon megrémít, az a statisztika:

"Az agyérgörcs – orvosi nevén TIA (Transitoricus ischaemias attack) – sok esetben a maradandó károsodást okozó stroke, vagyis az agylágyulás vagy agyvérzés első jele. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a TIA-t követően egy-két hónapon belül stroke-ja lesz a betegnek. A szívinfarktus kialakulásának esélye is ötvenszázalékos. De az, hogy egy éven belül a két életveszélyes betegség közül az egyik jelentkezik, annak valószínűsége 86 százalék. " (Agyérgörcsből agyvérzés)

Szóval ez borzasztó, és én nem akarom a statisztikát erősíteni !!!

"Az 50.000 stroke-os betegnek mindössze 0,6 százaléka részesül megfelelő kezelésben, ezért is bír kiemelt fontossággal a tünetek gyors felismerése − hangzott el a Magyar Stroke Társaság március 31-én tartott sajtótájékoztatóján."  Stroke: minden perc számít! 
(Érdemes elolvasni ezt a cikket, nagyon sok a hasznos információ!)

Akkor most nézzük a tüneteket a Betegszoba szerint:
A betegek leggyakoribb tünetei: izomerő-csökkenés ; az izommozgások szelektivitásának csökkenése vagy megszűnése, az izomtónus változása ; egyensúlyzavar, koordinációs zavar; beszédzavar ; észlelési, érzékelési zavarok; a kognitív funkciók csökkenése; látászavarok (látótérkiesés); mentális regresszió; incontinentia urinae, incontinentia alvi; anosognosia stb.

 A betegség tünetei a Medimix szerint:
„Agyvérzés esetén: Az esetek felében kezdetben eszméletvesztés, zavartság jelenik meg. A betegek gyakran hánynak, fejfájást panaszolhatnak. A betegek fél oldali végtag gyengeséget, vagy bénulást észlelhetnek, előfordul féloldali érzészavar. A kisagy érintettsége esetén hányinger, hányás, egyensúlyzavar, fejfájás, eszméletvesztés alakul ki.
Agytrombózis esetén: A tünetek gyakran hirtelen, és az érintett agyterülettől függően alakulnak ki. A beteg észlelhet egyoldali hirtelen rövid ideig tartó látás vesztést, fél oldali végtag gyengeséget, vagy bénulást, előfordul féloldali érzészavar. Zavartság, aluszékonyság, esetleg kóma alakulhat ki. Jelentkezhet beszéd nehezítettség, viselkedés változás, a bénult végtagban fájdalom, szédülés, émelygés. Általában azonban a tünetek alapján nem lehet eldönteni, hogy a panaszokat vérzés vagy érrög okozza. "

Én azt hittem, hogy minimum 200-as vérnyomás kell hozzá, fejgörcs, fájdalom, stb. Ezek helyett az én vérnyomásom aznap délután 180/120 volt, 120-as pulzussal és az ilyenkor szokásos tompa fejfájásommal. Bevettem egy vérnyomáscsökkentőt, és jobban is lettem. Éjfél körül iszonyú rossz közérzetem lett, mintha elrontottam volna a gyomromat. Folyton wc-re kellett mennem, és hánytam is. Végül már nagyon szédültem is, de hát volt már ilyen nekem többször is az életem során, biztos valami vírusom van. Aztán jött sorban a többi feljebb felsorolt tünet is, ezeket inkább nem részletezem.

Egyedül voltam, senki nem volt a közelemben, aki segített volna azzal, hogy ezeket megnézze:

1. Mosolyogjon, vagy mutassa fogait! − ez az egyik feladat, amit érdemes végrehajtatni egy stroke-gyanús beteggel. Hisz, ha arca asszimetriát mutat, vagyis az egyik oldal ernyedt, akkor gyanakodhatunk stroke-ra.
2. Emeltessük fel vele egyszerre mindkét karját! Amennyiben nem sikerül végrehajtani mindkét karral egyformán, s az egyik végtag lehanyatlik, az is kísérő tünet lehet.
3. Ismételtessünk vele egy egyszerű mondatot! Ha a szavak összefolynak, nem találja a megfelelő szavakat, akkor még egy fontos tünettel állunk szemben.
4. Kérjük meg: öltse ki a nyelvét! Ha nyelve egyik vagy másik oldalra félreáll, akkor sajnos nagy eséllyel stroke-ja van a betegnek.

Ne felejtsük el: a szélütés utáni első órák kulcsfontosságúak, ezért akkor is hívni kell a mentőket (104), ha a fenti tünetek közül akárcsak egyet is észlelünk.


2.    Túlélni
Mivel fogalmam sem volt arról, hogy mi történik velem, segítséget kellett volna kérnem. De folyton arra gondoltam, hogy ne zavarjak senkit sem az alvásban, felébrednek a gyerekek, stb.
Mikor rájöttem, hogy ez nem gyomorrontás, hanem az agyammal van baj, „megadtam magam”. Nem ellenkeztem, nem küzdöttem tovább, hanem hagytam, hogy megtörténjenek velem a dolgok, úgy ahogy annak lennie kell. Arra gondoltam, hogy ha hadakozok a rosszulléttel, azzal is az agyam terhelem még jobban.
Fohászkodtam mindenhez, és mindenkihez, aki csak az eszembe jutott, hogy segítsenek túlélni.
Talán ez segített.


3. Mentőt hívni !!!
Azért nem azt írom, hogy orvost hívjunk, mert szerintem a mentő gyorsabban kiér, és tudnak azonnal segíteni. Én nem tudtam kifejezni magam, és mentőt hívni sem. És amúgy is hajlamos vagyok arra, hogy „Minek ? Mindjárt jobb lesz. Biztos nincs is akkora baj. Csak feleslegesen zavarnám őket. Stb.”

Reggelre lettem olyan állapotban, hogy be tudtam támolyogni a háziorvosom rendelésére. Ő nagyon együtt érzően közölte, hogy agyérgörcs zajlott le, felírt egy pulzuscsökkentőt, és hazaküldött. Beutalt neurológushoz (ahová másnapra kaptam időpontot, és aki megállapította, hogy szerencsére nem bénultam le), és vérkép vizsgálatra (ahol kiderült, hogy nagyon magas a koleszterinem, fogyjon le).

És ennyi. Ezek után nekiláttam az interneten több információhoz jutni. És láttam, hogy mennyi vizsgálatot végeztek volna el rajtam, ha mentőt hívok, és kórházba kerülök ! Nem is beszélve arról, hogy infúzióval tudtak volna enyhíteni az éjszakai iszonyaton is.

Tehát ne habozzatok, hívjatok mentőt!



4. Elkerülni a következőt
A 1. pontban részleteztem a statisztikát. Ez annyira megrémített, és úgy éreztem, hogy egy ilyen agyi esemény után nem ülhetek nyugodtan tovább a babérjaimon. Valamit tennem kell! A háziorvosom azt mondta, hogy valószínűleg genetikai a hajlamom, és törődjek bele, hogy ez még gyakran előfordulhat velem. Hát nem, én ezt nem akarom!

De mit tehetek?
 a.)  Életmódot változtatok. Hogyan?
  1. Kevesebbet dolgozom
  2.  Kerülöm a stresszt . Hogyan? Nem veszekedek, és nem maradok olyan helyen, ahol veszekednek, hangoskodnak. Ha valakinek ez nem tetszik, rögtön közlöm is, hogy miért.  Nem hajtom magam, hogy minden időben készen legyen, nem görcsölök feladatokon, hanem időbeosztást, emlékeztető  cetliket  készítek. Nem rágódom többé a múlt fájó emlékein, mert úgysem tudok változtatni már rajtuk. (Egyébként ezt a legnehezebb betartani.
  3.  Kötelezem magam a normális, minimum 8 óra alvásra. Általában éjjel dolgoztam eddig, most ezt nem teszem. 
  4. Ha nap közben szükségesnek érzem, akkor lepihenek pár percre, és nem kávéval tuningolom magam tovább.
  5.  Változtattam az étrendemen, ismerkedem a mediterrán és a DASH diétával. Ez az a diéta, amit az orvosi webportálok ajánlottak kifejezetten Magas vérnyomás csökkentő diétának is hívják. Könnyen betartható, és nem éhezős diéta. Nem a testsúlyt csökkenti elsősorban, hanem a vérnyomást és a koleszterint. Mivel azonban az étrend 2.000 kalóriát ír elő, ezért aki ennél többet szokott enni, vagy ennél több a napi szükséglete, annak ez fogyasztó hatású is lehet. A főzős blogomon részletesen bemutatom ezt a diétát, valamint recepteket, mintaétrendet is teszek fel folyamatosan >>>
  6.  Mozgás, sport . Nekem ez nagyon nehéz, mert gerinchasadékom van, ezért eleve kiesik egy csomó szuper sport, amit imádok (tollas, pingpong, röplabda, stb.) A napi séta smafu. Nekem nem vált be, nem elég. Csak akkor hatásos, ha nagyon gyorsan gyalogolsz, mintha sietnél, az pedig inkább lassú futás, nem séta . A séta inkább meditatív jellegű, tehát nagyon egészséges, mert friss levegőn vagy, kikapcsol az agyad, és élvezed a tájat. Edzőterembe, fitneszklubba nem szeretek járni. Most megpróbálkozom DVD-ről a Pilates-sel. Állítólag ezt arra fejlesztették ki, hogy ha lesérül egy sportoló, akkor a lábadozása alatt is jó kondiban tudjon maradni, és a felépülése után ott tudja folytatni a sportolást, ahol kimaradt. Tehát egy nagyon kímélő, de hatásos torna. Hááát, majd meglátjuk …

 b.).    Orvost kerestem, akiben megbízom. A barátnőm és a férjem nem hagytak békén, folyton maceráltak, hogy keressek egy olyan orvost, aki törődik velem. Nem igazán hittem benne, hogy létezik ilyen. Pláne, hogy kifejezetten gyógyszer ellenes vagyok, egész életemben próbáltam elkerülni a pirulákat (és az orvosokat). Végül engedtem az unszolásnak, és a barátnőm elvitt a saját orvosához (aki mellesleg természetgyógyász is, ez nagyon tetszik:) Mivel 2 hónap telt el a rosszullétem óta, nem számítottam különösebb vizsgálatokra. Ennek ellenére, azonnal beutalt koponya CT-re, és részletesen (és kedvesen!!!) elmagyarázott mindent, amit tudnom kell, és megkaptam azokat az információkat és kezelést, amit eddig hiányoltam. . .


c.)       Rendesen szedem a gyógyszereimet, mérem a vérnyomásom, és többféle táplálékkiegészítőt is eszek. Konkrétan :
•   egy multivitamint  ( JÓ KÖZÉRZET FOLYÉKONY ALAP ENERGIA kapszulát)  – amiben benne van az összes vitamin, és az összes ásványi anyag
•    Lecitin : idegrendszerre, az agy működésére, és a memóriára hat
•    Omega 3-6-9 : szabályozza a vérnyomást, a véralvadást, erősíti az immunrendszert, csökkentheti a szívbetegségek esélyét, természetes gyulladáscsökkentők, stb.
•    Ginkgo biloba : javítja az agy vérellátását , stb.

  A félreértések elkerülése végett: ezeket a termékeket én nem forgalmazom, és nincs semmi anyagi kötődésem a termékek ajánlásához. Bárhol beszerezhetők. Én azért ajánlom a Normanaturát, mert nagyon kedves, szakszerű a kiszolgálás, és nem mellékesen itt a legolcsóbb a környékünkön, ha az ár-hatóanyag-napi adag szemszögéből nézem.


 A következő cikkeket ajánlom jó szívvel :
Stroke - Dr. Gőgh Edit neurológus, pszichiáter, homeopata írása
A stroke megelőzhető – időben közbeavatkozva elkerülhető a halál  ( Magyar Stroke Társaság)
Az akut stroke intenzív terápiája a sürgősségi ellátásban - Dr. Kakuk Ilona, Prof. Dr. Nagy Zoltán Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet


Bár az írásom igen hosszúra sikerült, azért remélem, hogy érdemes volt végigolvasnod! Kérlek benneteket, figyeljetek magatokra, és egymásra! Mivel Magyarországon óránként 225 ember kap szélütést, és minden harmadik közülük meghal (forrás: vital.hu ) , ezért kérlek benneteket ne menjetek el cselekvés nélkül olyan ember mellett, akire a tünetek illenek, hanem segítsetek!
Ha tudtok olyan cikkről, gyógymódról, eseményről, amit megosztanátok velünk, írjátok meg a Megjegyzésbe!

Jó egészséget, és derűs stressz mentes szép napokat kívánok!

25 megjegyzés:

Apó írta...

Dia drukkolok, úgy érzem renndbe fogsz jönni. Most már értem, hogy miért írtál ilyen ritkán mostanában.

Katalin írta...

Nagyon köszönöm, hogy megosztottad velünk - velem ezeket a tapasztalatokat!Remélem, soha többé nem kell átélned a borzalmakat! Édesapám rosszulléte révén jutottam el az oldaladhoz és tovább is küldöm a családom többi tagjának - okuljanak, tanuljanak, figyeljenek !!!!

Jó egészséget!!!

Dia vagyok :) írta...

Köszi Apó:-)
Írtam Neked az Álságos Világunk című bejegyzésedhez kommentet, de nem jelent meg, és nem is írt ki semmi üzenetet a rendszer, csak eltűnt a szövegem. Működik a Megjegyzés írása funkciód? Érkezett már kommented?

Dia vagyok :) írta...

Katalin! Örülök, hogy írtál, és remélem, hogy az édesapád jobban van!

Anonymous írta...

Szia Dia !

Én is most estem át hasonló dolgon, egy hete pénteken. Bár én "csak" szédültem, de így még soha. 170/120 Hgmm. Ijesztő volt nagyon, pedig van némi tudás alapom. Most nagy elhatározások fogantak meg bennem, szinte teljesen ugyanazok, mint a Tieid. Nahát-nahát.
De ez nem lep meg, és nem véletlen, hogy most találtalak meg /ismét/.
Kitartást. Azért ez nagy motiváló erő nem, egy pillanat alatt az ember képes másképp gondolkodni.
Üdv: Marcsisz

cikemanó írta...

Szia Kedves Dia!

Először is remélem jelenleg jól vagy!:)Most vagyok először az oldaladon,potyogtak a könnyeim,mikor olvastam mi történt Veled(most is sírok),ugyanis én is ugyanebben a cipőben járok.Leírom,hogy velem mi történt(remélem meghallgatsz):29 éves vagyok,Tolna megyében élek.Dec.24.-én este lefeküdtem aludni,békésen,karácsonyosan Drágámmal.Semmi bajom nem volt.25.-én reggel fél 6-kor 1xcsak kinyílt a szemem,és a jobb karom szemben állt az arcommal(oldalamon aludtam),mintha könyköltem volna.Azt hittem a párom átölel,és az Ő keze az a "bizonyos".Feléfordultam,látom,hogyháttal alszik nekem.Megijedtem,hogy van valaki a szobában,hisz egyikönk keze sem lehet.Felébredt a Szerelmem,kérdezi,mi a baj.?És ekkor jött a legrosszabb:nem tudtam megszólalni.Csak ültem az ágyban és meg sem mozdult a szám,s ekkor már rájöttem,h.az a "bizonyos harmadik személy"az az én kezem,teljesen idegen volt,egyáltalán nem éreztem.Fogalmnk sem volt,h.mi van,leakart vinni az ügyeletre.Próbáltam mondani,h.nem kell,saját lábamon kimentünk a fürdőbe,megmostuk az arcom,visszaültem az ágyba.Kb.1 óra múlva visszajött a beszédem,a kazem még napközben is zsibogott.Végül nem mentünk le a dokihoz.3 nap múlva csak elmentünk a horvoshoz,aki azonnal küldött a kórházba.Ott lecseszett a főorvos,hogy nagyon bátor tett volt,h.nem hívtunk mentőt,mert meghalhattam volna.Síva fakadtam...
Napi 8 db gyógyszert kell szednem,amit ki nem állhatok,szeretnék találni más megoldást!!!!!!!!!:(
Kiderült TIA beteg vagyok.Volt ct,mr eeg.nyaki uh,minden lófene.
UTÁLOM!!!!!!!!!!!!!!!!
Van egy 2 nap múlva 8 éves:) kislányunk,szeretném megérni az esküvőjét!
Borzasztó így élni,h.tudom,bármikor rosszul lehetek,s a köv.durvább lesz.
Tényleg nagyon fontos az azonnali orvosi segítség,örülhetek én is ,h.ÉLEK!
Köszönöm,h.meghallgattál,jó egészséget kívánok!

Apó írta...

Szia Dia!

Szerintem a többiek nevében is mondhatom, hogy jó lenne, ha írnál a blogodba, mert nem tudjuk mi van veled és szerintem többen is aggódunk. Küldtem Neked e-mail-t is, nem kaptad meg vagy csak nem volt időd visszaírni?

Dia vagyok :) írta...

Kedves Apó!
Nagyon szépen köszönöm a kedves szavaidat, nagyon jól esik, hogy aggódsz értem! Minden rendben van velem!

Dia vagyok :) írta...

Kedves Cikemanó!
Örülök, hogy írtál! Valóban nagyon szörnyű, és rémisztő, ami történt veled! Ha tudlak vigasztalni a saját eseteimmel, akkor megnyugtatlak, nekem nagyon sokszor volt ilyen "enyhe" lefolyású TIA-m, a legrosszabb az volt, amikor terhes voltam a harmadik gyermekemmel, és a mentő vitt a kórházba. Kaptam néhány vérnyomáscsökkentőt, és ennyi. Semmi kivizsgálás, semmi különösebb odafigyelés. Nagyon féltem, mikor később szültem, mert rettegtem attól, hogy rosszul leszek közben. A szülés nagyon nehéz volt, de nem lettem rosszul .
Szerencséd, hogy az orvos beutalt a kórházba, így biztos nem szenvedtél maradandó sérüléseket. Ha életmódot változtatsz, és odafigyelsz magadra, akkor nem kell félned! Biztosra veszem, hogy győzni fogunk, és el fogjuk kerülni a további rosszulléteket!

Dia vagyok :) írta...

Marcsisz! De jó, hogy írtál! Sajnálom, hogy Te is átestél ezen, de tudom, hogy van elég erő benned az életmódváltáshoz!
Írjál, hogy mire jutottál, min tudtál változtatni!

Anonymous írta...

Furcsa esetem volt ma. Évtizedek óta küszködök nehezen kezelhető, általéban normális, de váratlanul az egekbe szökő vérnyomással, melyre 2 féle gyógyszer is kapok, a kiugrásokat sajnos nem akadályozzák meg. Másfél éve olyan furcsa, bal nyak tájékáról kinduló zsongásos-szédüléses panaszaim kezdődtek.Végigcsináűltam mi nden szokásos vizsgálatot, nyaki UH, MRI, neurológia, stb.Kizárólag némi nyaki eltérést, valamint az MRI-n lezajlott 2-3 mm-es mikroinfarktusok jeleit mutatták ki. A mai esetem, szabadságon vagyok, relatíve nyugi, sétáltam egy nagyot a kutyámmal, mikor a pára elkedezdett sántítani. Lehejopltam, megvizsgálatam a lábait, gyakran lép királydinnye magba, de nem találtam semmit. Felálltam, továbbindultunk, fél perc mulva érzem, a bal nyakam tájékán kezd szorítani, mindjárt elájulok. Az alig 2oo méteres úton többször jött rám az ájulás. Fennt megmértem a vérnyomásom, 21o/11o volt két gyógysuer mellett. Bevettem negyed Rivotrilt, de nem lett jobb, bheültem a kocsiba és elmentem a nappali ügyeletre, kb 5 perc kocsival. Félúton olyan zsibogás kezdődött, főleg a bal oldalamon. Mikor odaértem, csak úgy a kocsiban magamban elkezdtem mondani, nem kaphatok strokewot, rám mét szüksége van a családnak, de valahogy bár tudtam beszélni, de mégse jöttek a szavak rendesen. Mikor kiszálltam, egyszerre csak a bal szemem elkezdett elsötétülni, majd hirtelen úgy éreztem, a bal karomon és lábamon ólomsúlyok vannak, minden olyan felemás lett, és szakadni kezdett rólam a víz. Az egész elsötétülés és ólomsúlyoázs nem tartott tovább 10 másodpercig, mire megmérték a vérnyomásom, már az is rendben volt. Az ügyeleten nem tudtak velem mit kezdeni, de mivel semmi egyéb tünetem nem maradt, az össze szokásos kunsztot, orramutatás, becsukott szemmel állás, stb. meg tudtam csinálni, ezért nem tartották azonnali fontosságúnak a továbbküldést. Már sokszor volt magasvérnyomásos rohamom, az MRI szerint küövetkezményei is lettek, de ilyen ijesztő rosszullétem még nem volt. Az agyérgörcs azért 1o másodpercnél csak tovább kéne, hogy tartson, azóta sincs góctünetem, de erős fejfájást kaptam. Az orvos a leletre azért a TIA? iránydiagnózist írta, bár szerinte nem valószinű. Nem tudom mi lehetett, de rettegve várom a következőt... 55 éves férfi vagyok.

Dia vagyok :) írta...

Szia!
Teljesen át tudom érezni, amit írtál (nekem is voltak ilyenek). Szörnyen félelmetes, és ijesztő, még ha csak 10 másodpercig tart, akkor is! És (szerintem) nagyon veszélyes is! Hiszen ebből a röpke pillanatból bármikor lehet súlyosabb ügy is! Amit tudok Neked tanácsolni: ha megint előfordul, semmi képpen se ülj autóba! Hívj mentőt, és mondjad a telefonba, hogy ebben a pillanatban zajlik a történés.
Próbáld meg ezt intő jelnek felfogni, hiszen itt az ideje az életmódváltásnak, és hidd el akkor , nem lesz újabb roham, helyre fogsz jönni!

Andi76 írta...

Szia!
Nagyon örülök,hogy leirtad a saját tapasztalatod nekünk!Legalább Te segitesz,hogy vajon mi is történt velünk.
34éves három kiskorú gyermek Édesanyja vagyok.Péntek délután kezdödött,hogy nagyon fájt a gyomrom ami nem is enyhült!Este 22óra körül elkezdett hatalmas nagyokat belehasitani a tarkom jobb oldali részébe amitöl még a könnyeim is kicsordultak viszont a gyomorfájásom megszünk ,de a hányinger még maradt.Elkezdett zsibbadni a jobb oldalon az arcom szám ezek után a párom kihivta az ügyeletett,de semmit nem tudott igazán mondani kaptam egy szurit és ennyi!A fejem fáj azóta is és még szombaton volt három hatalmas hasgatás.Ugy gondolom,hogy délután csak bemegyek a kórházba,mert reggel munka és autóval járok nem szeretném,ha ott kapna el és bárkiben kárt tennék!
Andi76

Dia írta...

Hááát, Andi, nagyon ijesztő, amit írsz. A legrosszabb az ügyelet hozzáállása. Mértek vérnyomást? A lényeg, hogy ne hagyd magad lerázni ! Ha úgy érzed, hogy baj van, akkor addig menj, amíg valaki ki nem vizsgál rendesen. Hiszek a megérzésben, és szinte mindig működik is. Nem tudom, hogy mi okozza a rosszullétedet, de a fájdalom, és a zsibbadás mindig betegséget jelez. Írj, mit mondtak a kórházban ?

Bagira írta...

Szia! Köszönöm ezt a posztot, kicsit könnyebb úgy elfogadni a helyzetet, hogy az ember nincs egyedül. És mondd, neked visszatért még azután? Jól vagy? Tényleg rémiszt a statisztika, de az orvosokban egyáltalán nem bízok, a kórházban sem csináltak velem semmi érdemlegeset... Van még valami tanácsod így 3 év távlatából? Válaszodat előre is köszönöm! Jó egészséget!

Dia írta...

Szia, örülök, hogy írtál :)
Nem tért vissza azóta sem, és teljesen jól vagyok! A diéta betartásával van egyedül gondom , de minden mást amit leírtam, betartok. Legfőképpen, hogy nem engedem magam stresszelni, tehát amikor valaki bele akar vinni ilyen helyzetbe, azonnal menekülök onnan. Nem hagyom kifárasztani magam a végletekig, és nem hajtom magam túl. Amint érzem, hogy ez sok lesz, azonnal tartok egy kis pihenőt, és nem érdekel, hogy mit szólnak az emberek, és az sem hogy mit kellene még elvégeznem ..... Még talán annyit, hogy azóta elvégeztem a reiki harmadik fokozatát, és sokat használom magamon - remekül segít lenyugtatni a szívem, amikor nagyon elkezd kalapálni (pl. legutóbb az orvosi rendelőben, várakozás közben ).
Sajnos abban teljesen igazad van, hogy nem csinálnak semmit az orvosok , teljesen magunkra vagyunk hagyva. Persze megkapjuk a vérnyomás csökkentő gyógyszereket, és kivizsgálnak, ha elmegyünk, de ennyi.
Ezt dolgot a magunk kezébe kell vennünk, ahogy régen is tették elődeink - tudod ?! fűben-fában orvosság... :)
Ha megakadsz, csak írj nyugodtan megint :)

Bagira írta...

Köszönöm szépen! :)

Unknown írta...

Szia.
Nagyon örülök, hogy ide tévedtem. A férjemnek először 6 éve volt 2 agyérgörcse, amit epilepsziának diagnosztizáltak. A második rohama, volt a súlyosabb, ahol a mentőorvos megmondta, hogy ez nem epilepszia. Se a CT, se az MR nem mutatott elváltozást, fel is épült gyorsan és semmi sem maradt vissza. Akkor kb 1 évig szedett gyógyszert, amit orvosi javaslatra el is hagyott. A második roham után a jogsiát elvették, ami munkanélküliséghez vezetett, de le nem százalékolták. (itt jegyzem meg, több szakmája is van, de mindhez kell a jogsi).
3 éve tudta visszaszerezni, mert tünetmentes volt.
3 hete újra beütött a baj és ismét rosszul lett. Nehézlégzésre panaszkodott, ezért vittem orvoshoz, aki beküldte a túrógondozóba. Ott tetőzött a rosszullét, szerencsére, az orvos nagyon képbe volt. Mentő vitte a sürgősségire, ahol gyors vizsgálatok zajlottak és most jön a de.
Sehol nem láttam a vérképben a koleszterin eredményt. A negatív CT után, csak találgatták, hogy ez most mi volt. Nem tartották bent, mondván nincs teendő. A háziorvos látta el gyógyszerrel és adott beutalót az ideggyógyászhoz és kardiológushoz. Vidékiek vagyunk, ide több mint egy hónap a bejutás. Mostantól számítva még 3 hét. Addig csak reménykedem hogy nem lesz baj.
Jelenleg cavintont és vérhígítót kap. Az egyik nyaki erén találtak egy mérsékelt szűkületet, de arra azt mondták, hogy az még kevés, egy ilyen nagy rohamhoz.
Pontosabban semmi konkrétumot nem tudunk. Van munkája, de közölték, még egy hiányzás, és bármennyire is szeretik elküldik, mert nem tudnak rá számítani. Tudják, hogy vizsgálatokra kell járnia, ezt tolerálják is, mert jó munkaerő, de egy újabb nagy kiesést, már nem, ezt meg is értem.
Örülök, hogy te is pozitívan állsz a betegségedhez. Mi is úgy döntöttünk, hogy se vissza nem nézünk, csak mindig a mai nap számít, és nincsenek nagy tervek.

Örülök, hogy ide találtam
Teri

Dia írta...

Kedves Teri! Én is nagyon örülök, hogy idetaláltál, jó volt olvasni a leveled, sütött belőle a pozitív életérzés :) Nagyon nehéz - látom nektek is - hogy teljesen másként bánnak a betegekkel az orvosok, mint ahogy a reklámban meg a médiában hangoztatják, ugye? Egyébként sajnos azt kell mondjam, hogy nem sokat segített az ideggyógyászati vizsgálat - a szokásos térdkopogtatás, meg egyensúly vizsgálatok után megállapította, hogy semmi gond... Most akkor mit mondjak erre? - Persze, reméljük, hogy ti nem ilyen orvoshoz kerültök :)

Unknown írta...

Szia Dia.
Azt még nem is mondtam, hogy az agyérgörcs mellett, most vettek ki egy zsírdaganatot a nyakából, ami sok mindent nyomot már, de azóta a bal keze válla nagyon fáj, mert egy idegről is leszedték. A doki tök nyugisan közölte, hogy idővel elmúlik, hát nem úgy fest, hogy javulna inkább romlik. Akkor annak örültünk, hogy nem rákos. Sajnos vannak komoly mozgásszervi panaszai is, hiába, az évek és a kinti munka nem megy el nyomtalanul. Őszintén és csendben mondom, hogy amióta mind ketten beteg vagyunk, azóta közelebb kerültünk egymáshoz, pedig volt olyan időszak is, hogy a haverok és a kocsma volt a fontosabb, majdnem el is váltunk,de most, hogy beteg és én mellé álltam, rájött, hogy hol a helye igazán. Talán egy égi jelzés volt ez számára, és számomra is.
Tudod, eddig elitta a dugipénzét, de most időnként előszedi és nekem adja, főleg olyankor, ha meg vagyunk szorulva. Ez viszont csodálatos a betegségében. Most már tudja, milyen is ha bajba van az ember, de belőle a legjobbat hozta ki.
Szia Teri

Jordán-Sz. Timi írta...

Szia Dia! Édesannyámmal kapcsolatban írok.Neki júliusban volt egy orvosok szerint "átmeneti agyi keringési zavara".Igazából nem tudom Tia volt vagy enyhe strok. De segítséget kapni Tőled abban szeretnék,ha megírnád az orvosod elérhetőségét, jó lenne,ha találnánk valakit,aki segít.Köszönöm!Timi

Dia írta...

Szia Timi! Bocsi, de csak most vettem észre a bejegyzésed! Ha írsz nekem egy email címet, elküldöm szívesen az orvosom elérhetőségét :)

Eni Stroke Blog írta...

Szia Dia :)

Sorstársak vagyunk, én is stroke-ot kaptam, én 28 évesen. Már majdnem teljesen felépültem belőle.

Ha gondolod, keress rá a blogomra, amit a gyógyulásomról írtam, hasznos gyakorlati tanácsokkal. "Egy stroke-os naplója" a címe.

Már kinőtte magát, és egy közösség is létrejött az olvasókból a fb-on. "Stroke-osok és szeretteik közössége" a csoport neve.

Egyébként az írás nagyon összeszedett, és leíró. Gratula hozzá ;)

Üdv, Eni

Dia írta...

Köszönöm szépen Eni, nagyon örülök, hogy tetszik :) Megyek is gyorsan, és meglátogatom én is a Te blogodat :)
<3

Tétényi István írta...

Szia Dia,

Nálam április elején és sajnos két hete július elején ütött be a TIA. :(
Próbálom stresszmentesíteni az életemet. Szedem a gyógyszereket (vérnyomás csökkentő, véralvadásgátló, koleszterincsökkentő, stb.) A fő kérdés azonban az, hogy sikerül-e elkerülnöm a következő TIA-t, vagy a még annál is rosszabbat. Eddig nem maradt vissza semmi olyan ami kimutatható lenne. Nem voltak olyan erős tüneteim, mint neked. Elgyengűlt a bal térdem, illetve másodszor azért a bal karom koordinációjával is volt baj. Orvos nem látott gyorsan, mentő se. Ez nem így lesz legközelebb!

Szeptembertől nyugdíjban leszek, de azért stressz marad. A különmunkákhoz utazni kell külföldre, és ott azért minden jóval bonyolultabb.

Köszönöm, hogy leírtad a tapasztalataidat!

István

copyright © . all rights reserved. designed by Color and Code

grid layout coding by helpblogger.com